Kolumni: Työ, josta kannattaa kertoa

12.5.2016
Ruoan näköalat Kauppa

Yhdeksänvuotias tyttäreni oli isoäitinsä kanssa hiljattain ruokaostoksilla. Hän kuulutti kaupassa, että pitää, mummi, ostaa Atrian tuotteita. Isä pahoittaa muuten mielensä, eikä syö. Hymyssä suin mietin, että hyvin on mennyt oppi perille jälkikasvulle. Kohta on aika valistaa nuorta neitiä vähän laajemminkin, miksi Atrian tuotteiden suosimisella on muutakin merkitystä kuin että isä saa sieltä palkan.

Hän kuulutti kaupassa, että pitää, mummi, ostaa Atrian tuotteita. Isä pahoittaa muuten mielensä, eikä syö.

Olen erittäin ylpeä Atriasta suomalaisena elintarviketoimijana. Olemme nimittäin maailman jäljitettävin lihatalo. Toki tiedämme, että ruuan alkuperällä ja kotimaisuudella on kuluttajille merkitystä, mutta viimeisimpien tutkimusten mukaan yli puolet kuluttajista haluaa tietää tarkalleen, mistä ruoka on peräisin. Tässä asiassa Atria on ylivoimainen toimija kansainväliselläkin tasolla.

Aloitimme tilamerkittyjen tuotteiden lanseeraamisen jo vuonna 2012 broilerituotteilla. Olemme sitten tehneet tuotantoketjuumme investointeja ja kyenneet laajentamaan tilakohtaisten tuotteiden määrää. Niitä on nyt jo viitisenkymmentä. Joukossa on broilerituotteiden lisäksi sian- ja naudanlihatuotteita sekä leikkeleitä. Tämän vuoden helmikuussa lanseerasimme tilamerkityn naudan jauhelihan.

Voisin tulevaisuudestamme kertoa, että tilamerkittyjen sianlihatuotteiden lisääntyminen valikoimissa on entistä helpompaa, kun Nurmon uusi sikaleikkaamo valmistuu ensi vuonna. Noin 36 miljoonan investointimme sisältää teknologiaa, joka mahdollistaa myös pienten lihaerien tilakohtaiset merkinnät. Vaikka en insinööri olekaan, voin sanoa, että tekniikaltaan Nurmon laitos on maailman huippuluokkaa.

Vaikka en insinööri olekaan, voin sanoa, että tekniikaltaan Nurmon laitos on maailman huippuluokkaa.

Sopimustuottajamme ovat vahvasti tilamerkintöjen takana. Tuottajatilan allekirjoitus paketissa on läpinäkyvyyttä parhaimmillaan. Se on lupaus vastuullisesti tuotetusta suomalaisesta lihasta. Se on myös muistutus meille kaikille siitä, että suomalainen lihantuotanto on käytännössä mittakaavaltaan pienimuotoista ja perheiden käsissä olevaa toimintaa. Se on heidän elantonsa ja elämänsä, mahdollisesti jo usean sukupolven ajalta. Heidän työllään on todella merkitystä. Tästä ajattelin tyttärellekin kertoa, kun vähän varttuu.

Antti Paavilainen
Johtaja, myynti
Atria Suomi Oy

Lue myös:
Kuluttaja haluaa tietää, mistä ruoka tuleeSonninkasvattaja voi tarvita onkivapaakin

Jaa