Kolumni: Hävikki alas, kannattavuus ylös

10.3.2020

Eri asiantuntijoiden arvioiden mukaan 15-20 prosenttia kaikesta syötäväksi tarkoitetusta ruuasta päätyy hävikkiin. Se on todella paljon. Hävikin vähentäminen ammattikeittiöissä on merkittävimpiä toimia, jolla voidaan parantaa kannattavuutta.

Hävikin vähentäminen ammattikeittiöissä on merkittävimpiä toimia, jolla voidaan parantaa kannattavuutta.

Miten me Atrialla voimme auttaa asiakkaitamme pienentämään hävikkiä? Tätä kysymystä ratkaisutiimimme kehityspäälliköt pohtivat paljon tällä hetkellä.

Ilokseni voin kertoa, että keinoja on monia.

Käynnissä ja suunnitteilla on lukuisia projekteja, joissa esimerkiksi koulutamme asiakasyritystemme keittiöhenkilökuntaa hallitsemaan hävikkiä paremmin, teemme tuotekehitystä yhdessä asiakkaiden kanssa tai valitsemme tarvekartoituksen perusteella oikeita raaka-aineita huomioiden täsmälleen sen konseptin tarpeet, jota asiakkaamme on kehittämässä.

Edellisessä työssäni ravintolaketjun johtajana pohdimme paljon keinoja, joilla hävikkiä saataisiin pienennettyä ja myyntikatetta parannettua.

Nyt Atrialla perehdyttyäni ruokateollisuuden toimintaan ymmärrän vielä paremmin, että oikein valitut raaka-aineet, oikeat pakkauskoot ja esimerkiksi tarkasti tarpeen mukaan valitut esivalmistusasteet vaikuttavat olennaisesti hävikin hallintaan. Suomalainen, maailman puhtain ruoka on liian arvokasta päätyäkseen hukkaan.

Oikein valitut raaka-aineet, oikeat pakkauskoot ja esimerkiksi tarkasti tarpeen mukaan valitut esivalmistusasteet vaikuttavat olennaisesti hävikin hallintaan. 

Ravintola-ala on mielenkiintoisessa kehitysvaiheessa parhaillaan. Ihmisten ruokailu siirtyy kodeista yhä enemmän erilaisten ravintolapalveluiden äärelle ja tämän ilmiön myötä alan toimijoiden tarpeet yksilöllistyvät ja monimuotoistuvat. Perinteisten ruokailuaikojen merkitys pienenee ja erilaiset ruokailuhetket osana arjen tilanteita yleistyy. Tällä hetkellä me Atrialla mietimme aktiivisesti, miten näihin uudenlaisiin tarpeisiin pystytään vastaamaan.

Tällä hetkellä me Atrialla mietimme aktiivisesti, miten ravintola-alan uudenlaisiin tarpeisiin pystytään vastaamaan.

Meidän päätehtävänämme on auttaa asiakkaitamme onnistumaan parhaalla mahdollisella tavalla omassa liiketoiminnassaan. Asiakaskohtaiset ratkaisut lähtevät aina siitä, miten niillä voidaan parantaa ravintolan kannattavuutta tai miten saadaan ovipumppu käymään tiheämpään tahtiin.

Kim Westerling

myyntijohtaja
Atria Food Service

Lue myös: 

kolumni: luotettavus on vastuullisuutta

Jaa

Takaisin uutishuoneeseen