Kolumni: Kekseliäisyyttä vaaditaan – ja sitä löytyy

31.8.2020
Atrialaisilta

Takana on aivan poikkeuksellinen kevät ja kesä Food Service -alalla. Koronakriisin aiheuttama poikkeustilanne alkoi nopeasti ja lamaannutti suuren osan ravintoloista kysynnän hiipuessa ja rajoitusten alkaessa. Olen ollut 30 vuotta ravintola-alalla, mutta koskaan ei ole tapahtunut mitään vastaavaa.

Tästä toipuminen tulee viemään aikaa.

Oli hienoa huomata, kuinka kekseliäät ravintolaihmiset kehittivät uusia tapoja tuottaa ravintolapalveluita asiakkailleen. Jos asiakkaat eivät pääse ravintolaan, on ravintolakokemuksen mentävä asiakkaiden luokse. Ravintolaruoan nouto- ja toimituspalvelut eri muodoissaan saivat merkittävästi uusia kokeilijoita ja sitä myötä pysyviäkin asiakkaita.

Jos asiakkaat eivät pääse ravintolaan, on ravintolakokemuksen mentävä asiakkaiden luokse.

Koululaisten siirtyessä etäopetukseen syntyi nopeasti tarve järjestää etäkoululaisille ruokailumahdollisuus. Aloitimme nopeasti suunnittelun käytännön ratkaisujen löytämiseksi kuntien ruokapalveluiden kanssa. Ruokakasseihin soveltuvat ratkaisut muotoutuivat hyvässä yhteistyössä ja lapset saivat nauttia kouluateriansa kotona.

Meidän myynnin ihmisten työ muuttui kasvokkaistapaamisista etätapaamisiksi. Opimme hoitamaan asiakaspalvelutyötä Teamsin ja puhelinpalavereiden avulla. Saimmekin ilahduttavasti positiivista palautetta, että olimme paikalla auttamassa ja hyvin tavoitettavissa. Olen oikein iloinen ja kiitollinen meidän ihmisten kyvystä muuntautua uudenlaiseen myynti- ja asiakaspalvelutyöhön.

Kriisin keskellä on keskustelu kotimaisen ruoan puolesta lisääntynyt. Kotimaisen ruoan arvostus ja suosio vaikuttaa kasvaneen. Ravintoloiden asiakkaat ovat entistä enemmän kiinnostuneita siitä, mistä ruoka tulee. Hyvä niin. Tarjoamalla lautasella maailman parasta, suomalaista lihaa, annoksen arvo kasvaa, kokonaiskokemus täydentyy ja kannattavuus paranee.

Ravintoloiden asiakkaat ovat entistä enemmän kiinnostuneita siitä, mistä ruoka tulee.

Suomessa on hienoja ravintoloita ja ihailtavaa omistautumista tekemiselle. Parhaimmillaan yrittäjän tai vastuussa olevien ihmisten aito halu tuottaa hienoja kokemuksia asiakkaille näkyy jo kauas. Tämän pääsin kokemaan kesällä kotimaassa matkaillessa.

Parhaimmillaan yrittäjän tai vastuussa olevien ihmisten aito halu tuottaa hienoja kokemuksia asiakkaille näkyy jo kauas.

Toivon sydämestäni, että ravintola-alan toimijat voivat jatkaa toimintaansa mahdollisimman normaalisti ja että asiakkaat uskaltavat ja saavat käyttää palveluita. Meidän ihmisemme ovat valmiina auttamaan.

Tsemppiä haastavaan syksyyn!

Kim Westerling

Atria Food Service, Myyntijohtaja

Lue myös: 
Kouluruokaa poikkeusoloissa
Jauheliha, kana ja nakit maistuivat poikkeusaikana

Jaa