Kolumni: Teho-oppia ennen kokemattomaan

11.9.2020

Puhelimeni soi iltakahdeksan jälkeen keskiviikkona 11.3. Kollegani oli saanut puhelun asiakkaalta, joka oli online-myyntiseurannan perusteella havainnut, että kauppa on kyseisenä päivänä käynyt poikkeuksellisen vauhdikkaasti. Näyttäisi jopa siltä, että jotkut tuotteet tulisivat kaupan hyllyiltä loppumaan.

Ihmettelin, sillä asiakkaiden kanssa oli juuri aikaisemmin ollut puhetta, että kuluttajat näyttävät varautuvan mahdollisiin poikkeusoloihin rauhallisesti. Hieman myyntipiikkejä oli ollut näkyvissä erityisesti hyvin säilyvien tuotteiden osalta – siinä kaikki.

Niiltä sijoilta hurautin lähimarkettiin tarkastamaan tilannetta ja toteamaan tuoreen viestin todeksi. Hyllyt olivat tyhjinä kaikista jauhelihoista, useista siipikarjatuotteista, leivästä ja tietenkin WC-paperista. Hamstraus oli alkanut.

Hyllyt olivat tyhjinä kaikista jauhelihoista, useista siipikarjatuotteista, leivästä ja tietenkin WC-paperista. Hamstraus oli alkanut. 

Vaikka olimme jo alkaneet varautua toimimaan poikkeavasti, niin vielä samana iltana sovittiin, että välittömästi pitää kiihdyttää niitä toimia, joilla Atria valmistautuu kohtamaan jotain ennen kokematonta.

Palaverikäytäntöjä tiivistettiin ja osallistujakuntaa laajennettiin, jotta varmistettiin mahdollisimman ajantasainen ja nopea tiedonkulku talossa. Atria-konsernin tasolla perustettiin koronaryhmä ja Atria Suomen johtoryhmä aloitti joka iltaiset Teams-palaverit.

Kaikkein tärkeintä koko ajan oli varmistaa toimintakykymme ja huolehtia, että Atrian henkilöstö pysyy terveenä. Asiakkaiden kanssa sovittiin nopeasti vaadittavat erityisjärjestelyt, joilla pyrittiin tarjoamaan kysyntäpiikkiin mahdollisimman paljon kaikkein kysytyimpiä tuotteita. Oli ilo huomata, että monimutkaisetkin taustajärjestelmät kyllä taipuvat, kun on pakko – kiitos kaikille asiakkaillemme hyvästä ja luoviakin ratkaisuja vaatineesta yhteistyöstä.

Kaikkein tärkeintä koko ajan oli varmistaa toimintakykymme ja huolehtia, että Atrian henkilöstö pysyy terveenä.

Poikkeusolojen keskellä tuli toki pohdittua asemaamme huoltovarmuuden ja ruokahuollon näkökulmasta. Oli kunnioitettavaa, että tuotantohenkilökuntamme oppi sietämään poikkeavia käytänteitä, joiden tarkoituksena oli minimoida tartuntariski. Tehdas pyöri häiriöttä ja toimitusvarmuutemme säilyi hyvänä.

Toinen asia, jonka tärkeyttä ei voi liikaa korostaa, on suomalaisilla tiloilla vastuullisesti tuotettu liha. Tiedämme toki kaikki, että kotimainen raaka-aine on usein jonkin verran kalliimpaa, mutta suosimalla valinnoissamme sitä varmistamme tuotantoedellytykset Suomessa, emmekä poikkeusoloissakaan ole riippuvaisia ulkomaisesta tuonnista.

Suosimalla kotimaista raaka-ainetta valinnoissamme varmistamme tuotantoedellytykset Suomessa, emmekä poikkeusoloissakaan ole riippuvaisia ulkomaisesta tuonnista.

Erityisen voimakkaasti poikkeustilanne on kohdellut ravintola-alan asiakkaitamme. Nyt suuri osa rajoitteista on purettu, mutta tilanne on silti epävarma. Toivon, että kuluttajat pääsevät pian käyttämään ravintoloiden palveluita normaaliin tapaan.

Hyvää alkavaa syksyä ja loistavaa kaupallista loppuvuotta.

Antti Paavilainen

Atria Suomi, johtaja, myynti

PS. Kuulin, kun etäkoulun aikana poikani kertoi opettajalleen, että hänestä tulee sitten isona sama kuin isästä. Opettaja kysyi, että mitä isä sitten tekee, johon poikani sanoi, että se myy lihaa, makkaraa ja valmisruokia. Opettaja tiedusteli, että miksi se tuntuu mielenkiintoiselta. No, kun ei se tee mitään muuta kuin on ihan koko päivän tietokoneella ja välillä puhuu puhelimessa, vastasi poikani - että helpot on hommat.

Lue myös: 

Etätöitä ja verkko-ostamista - korona vie ruoan kulutusta uuteen suuntaan

Jaa

Takaisin uutishuoneeseen