Myllerrystä ravintolasektorilla – yhteistyöllä yli karikon

07.5.2020
Ruoka & tuotteet Kotimaisuus & alkuperä Vastuullisuus

Food service -sektoria koettelee ennennäkemätön myllerys, joka tulee väistämättä muuttamaan koko toimialaa. Monet ravintolat ja keittiöt ovat joutuneet sulkemaan ovensa, toivottavasti mahdollisimman moni vain väliaikaisesti. Toisaalta on polkaistu nopeasti pystyyn uudenlaisia palveluja ja tuotteita. Varmaa on, että muutoskykyä tarvitaan myös tulevaisuudessa.

Varmaa on, että muutoskykyä tarvitaan myös tulevaisuudessa.

Atria on iso ruokatalo ja ollut monenlaisissa tilanteissa, mutta tämä poikkeustila on vaatinut meiltäkin aivan erityistä muuntautumiskykyä. Esimerkiksi kouluruokailu muuttui nopeasti ja sen sijaan, että suurtalouskeittiöissä oltaisiin tehty ruokaa linjastoon, lapsille pakattiinkin ruoat kotiin. Muutimme tarjontaa niin, että koulut saivat meiltä pieniä isojen raaka-aine-erien sijaan annospakattuja valmisruokia. Nyt kun koulut taas pian aukeavat, me olemme jälleen valmiita palaamaan normaaliin tuttuun toimintamalliin. 

Olen ihaillen katsonut Atrian huippuammattilaisia, miten he ovat toimineet poikkeustilassa. Asiakkaiden tilanteet muuttuivat nopeasti hyvin haastaviksi ja me muutimme toimintaamme sen mukaisesti. Parhaaseen tulokseen päästään tietysti yhteistyöllä asiakkaan kanssa ja yhteisellä ennakoinnilla. Meidän auttamiskyky on sitä parempi, mitä ennakoidummin saamme tietoa tulevista tarpeista. 

Parhaaseen tulokseen päästään tietysti yhteistyöllä asiakkaan kanssa ja yhteisellä ennakoinnilla.

Olemme varautuneet muutokseen myös jatkossa. Vielä on paljon epävarmuutta tulevasta, ja ala tulee varmasti muuttumaan monilla tavoilla, joita ei voi vielä ennakoida. Joitakin suuntaviivoja on nähtävissä jo nyt.

Ruoan ulosmyynti ja kotiinkuljetukset tulevat kasvamaan pysyvästi. Sitä varten alalla kehitetään uusia palveluja ja tuotteita. Vähittäiskauppa ja food service tulevat lähentymään ja ravintoloista tulee osittain osa vähittäiskauppatoimintaa. Paljon ratkaisee, minkälaiset ravintolatuotteet toimivat kaupoissa. Nyt on jo nähty, että hyvä brändi on tärkeä.

Jo ennestään kannattavuushaasteiden parissa kamppaileva ala tarvitsee kriisin jälkeen entistä enemmän luotettavia kumppaneita, jotka pystyvät auttamaan kannattavan ravintolabisneksen tekemisessä. Tuotteita ja palveluita, jotka parantavat tehokkuutta ja kannattavuutta. Meillä on ratkaisuja muun muassa työvoimasidonnaisuuden vähentämiseen ja hävikin pienentämiseen – kahteen alan suurimpaan haasteeseen. Lisäksi olemme kehittäneet syksyksi uusia tuotteita ja konsepteja, jotka auttavat asiakkaitamme käynnistämään toimintaa haastavassa tilanteessa, juuri heille sopivalla tavalla.

Me olemme valmiita auttamaan. Pidetään pyörät pyörimässä yhdessä.

Jaa

Kirjoittajan kuva
Kirjoittanut

Kim Westerling

Kim Westerling on Atria Food Servicen myyntijohtaja. Hän arvostaa suuresti sitä, että saa työskennellä suomalaisen, maailman puhtaimman ruoan parissa. Kim on tullut Atrialle ravintola-alalta, ja haluaa kehittää osaamistaan erityisesti ruokaketjun alkupään tuntemisessa. Samalla 25 vuoden kokemus horeca-alalta on suuri vahvuus asiakastyössä. Töissä Kimin saa hyvälle tuulelle atrialaiset innostuneet kollegat, siviilissä perhe ja oman lapsen touhut. Kotosalla Kim kokkailee usein ja kokeilee paljon uutta, kevyellä otteella. Mutta parasta kuitenkin on meri ja hänet löytääkin kesäisin perheensä kanssa ulkosaaristosta.

Lue kirjoittajan muita blogeja