Antibioottivapaus ja vilja ovat Kiinan viennin valtteja

23.3.2021
Lihan parhaat osaajat

55 miljardia kiloa sianlihaa vuodessa syöville kiinalaisille puhtaus on enemmän kuin puoli ruokaa, eikä ruokaturvallisuuden merkitys ole jatkossa ainakaan vähenemässä.

Kiinan viennissä askeleet pitenevät, koska atrialaisen lihan tarinasta, laadusta ja puhtaudesta kehkeytyy sopivan herkullinen symbioosi, joka ei ole kilpailijoiden kopioitavissa.

Lihan antibiootittomuus, luonnon puhtaus, jäljitettävyys ja moderni tehdas ovat kääntäneet kiinalaisten katseita kohti uniikkia nurmolaista possua.

Varsinkin viimeisen vuoden aikana virukset ovat keikutelleet vimmaisesti myös lihamarkkinoita: erityisesti korona ja afrikkalainen sikarutto ovat jähmettäneet suurtenkin tuottajamaiden kaupankäyntiä.

"Stabiili laatu on tekemisemme kivijalka."

– Afrikkalainen sikarutto on viennin suurimpia riskejä ja se on huomioitava tarkasti, jotta pystymme kaupantekoon rauhallisin mielin. Stabiili laatu on tekemisemme kivijalka. Laatumielikuvan vahvistukseen on kyettävä niin jokaisella vientikilolla kuin kotimarkkinoille päivittäin suuntaavalla 1,2 miljoonalla kuluttajapaketilla, painotti lihaliiketoiminnan ja vienti- ja teollisuuskaupan johtaja Markku Hirvijärvi Liha-akatemian webinaarin kuulijakunnalle.

Tuoteturvallisuus korostuu

Hirvijärven webinaarissa haastattelema Rongyao Tang, Atrian ensimmäinen kiinalainen asiakkuus neljän vuoden takaa, vahvisti tuoteturvallisuuden korostuvan päivä päivältä samalla, kun terveellisyys hivuttautuu kiinalaistenkin ruokatrendiksi.

– Maukkaan lihan uskottava tarina, jossa yhdistyvät maailman puhtain pohjavesi ja ilmasto, hyvissä oloissa stressittömästi kasvaneet ja viljalla ruokitut eläimet, antibioottittomuus, läpinäkyvyys ja Atrian yli 115-vuotinen historia. Nämä asiat puhuttelevat kiinalaisia.

Suomalaista lihaa ei tunneta vielä kovin hyvin, mutta positiivinen mielikuva saasteettomasta maasta on hyvä markkina-apu. 

Rongyao Tang pysty.jpg

Rongyao Tang on innoissaan yhteistyöstä Atrian kanssa. Sinnikkään työn tuloksena nurmolaisten viemiset ilahduttavat omalla tuotemerkillään nyt myös Chongqingin kaupungin vähittäiskauppa-asiakkaita.

Suomalaista lihaa ei tunneta vielä kovin hyvin, mutta positiivinen mielikuva saasteettomasta maasta on hyvä markkina-apu.

– Heittelehtivä laatu vesittää brändäyksen, joten pitäkää hyvä tasainen laatunne jatkossakin, Rongyao vinkkaa atrialaisille.

Toisen polven yrittäjä Rongyao Tang omistaa 30 miljoonan asukkaan Chongqingissa lihanleikkuuseen, jalostukseen, maustamiseen ja pakkaamiseen keskittyneen tehtaan.

Markku Hirvijärvi on tyytyväinen yhteistyöhön innovatiivisen ja kokeilunhaluisen yrityksen kanssa.

– Olemme edenneet ravintoloista ja suurtalouksista vähittäiskauppoihin, joissa on nyt myynnissä antibioottivapaita tuotteitamme sekä alkuperäispakattuna että co-branding -tuotteena. Loppukuluttaja näkee tuotepakkauksista tilamerkinnät ja molempien yritysten brändit. Rongyaon yritys on panostanut paljon myös oman tarjoomansa tuotteistukseen.

"Atrian asiakkaat voivat kasvaa tuotteillamme ja tekemisillämme."

– Meille on ollut iso oppi huomata kasvumahdollisuutemme linkittyvän siihen, että myös asiakkaamme voi kasvaa tuotteillamme ja tekemisillämme.

Markku Hirvijärvi_3.jpg

Kiinan Atrian nettisivut avattiin joulukuussa 2020. Markku Hirvijärven mukaan tietyillä alueilla verkkoon on saatu jo tuotteitakin, mutta se polku on vasta alussa.

Nyt kun atrialaiset päät, potkat, ribsit ja muut luulliset tuotteet on tuotteistettu ja osa co-brändättykin, seuraava askel on ujuttautua laatutietoisempien ja maksukykyisempien asiakkaiden suosimiin ravintoloihin. Niitä piisaa aivan yrityksen kotikonnuilla, sillä kaupungissa on yli 30 000 hot pot -ravintolaa. Ja mikä parasta, Kiinassa siasta käytetään kaikki mahdolliset osat rustoja, saparoita ja nahkoja myöten.

EU-kampanja tuupparina

Parhaillaan Atria käy lupamaratonia siipikarjanlihan viennistä. EU:n viime vuoden lopulla myöntämä lähes kolmen miljoonan euron rahoitustuki vienninedistämiskampanjan toteuttamiseksi helpottaa pääsyä Kiinan halutuille sian- ja siipikarjanlihamarkkinoille lupien selvittyä.

Suunnitelmat HKScanin ja Ruokatietoyhdistyksen kanssa toteutettavasta, kolme vuotta kestävästä markkinoinnista vähittäiskauppa- ja suurkeittiöasiakkaille sekä ruoka-alan vaikuttajille ovat jo täydessä vauhdissa. Atrialle tuttu Chongqing on yksi neljästä kampanjakaupungista.

Teksti: Lea Penttilä
Kuvat: Atria

Lue myös:

Atria Kiinassa

Jaa