Kolumni: Ravintoloissa suositaan kotimaista ja turvallista kanaa

21.2.2022
Atrialaisilta Ruoan näköalat

Koko sen ajan, jonka olen toiminut ravintola-alalla, kanan kulutus on lisääntynyt. Muutos on ollut samansuuntainen sekä ravintoloissa että kuluttajien kysynnän osalta.

Kana onkin hyvä valinta monella tavalla. Atrian Kokkibarometrin mukaan broileri on trendikäs lihalaji ja sen suosio vain kasvaa, erityisesti lounasruokailussa. Yhä kasvavana ruokatrendinä alan toimijoiden kesken pidetään kotimaisuuden arvostusta. Tämän lisäksi kanan suosioon vaikuttavat varmasti hyvä maku, kanan soveltuvuus ruokavaliotaan keventäville ruokailijoille sekä valikoiman laajuus, eli monet uudet tuotteet, joita kanasta on kehitetty foodservice-markkinaan viime vuosina.

Kun tavoitteena on toimia vastuullisesti ja turvallisesti, on päätös kotimaisen lihan hankinnan suhteen usein listan kärjessä.

Lihatuotteet ovat jo usealla ammattikeittiöalan toimijalla 100-prosenttisesti suomalaista alkuperää. Kun tavoitteena on toimia vastuullisesti ja turvallisesti, on päätös kotimaisen lihan hankinnan suhteen usein listan kärjessä. On hienoa kuulla tämä lause ravintolassa: ”Suosimme kotimaisia vaihtoehtoja ja meillä kaikki liha on jo suomalaista”.

Myös ilmastonmuutoksen hillinnän kannalta suomalainen kana on hyvä valinta. Kotimaisen kanan hiilijalanjälki on lähes puolet kansainvälistä keskiarvoa pienempi. Laadukkaiden, jäljitettävien raaka-aineiden merkitys on kasvanut. Ravintoloiden asiakkaat ovat yhä kiinnostuneempia ruoan vastuullisuudesta, kuten sen alkuperästä. Yhä useammin kuulee kysyttävän, mistä liha on teille tullut ja onko annoksen kana varmasti kotimaista?

Mietitäänpä vertailun vuoksi esimerkiksi viinin valintaa. Siinä on itsestään selvää, että puhutaan tuotteen alkuperämaasta ja peräti alueesta. On hyvä, että näin tehdään nykyään myös kanan kohdalla.

Kotimaisuus yhdistetään turvallisuuteen, ja turvallisuutta tarvitaan etenkin nyt vallitsevan maailmantilanteen ailahdellessa. Kun tiedät mistä liha tulee, voit ylpeänä kertoa sen myös asiakkaillesi.

Kirjoittaja on Atria Foodservicen myyntijohtaja.

Tutustu myös:

Atrian Kokkibarometri

Jaa