TILAJÄLJITETTÄVIÄ TUOTTEITA JO 10 VUOTTA

28.9.2022
Alkutuotanto

Atrian ensimmäiset tilakohtaisella jäljitettävyysmerkinnällä varustetut kanatuotteet tulivat kauppoihin jo 10 vuotta sitten. Myöhemmin mukaan tuli muita lihalajeja. Jäljitettävyys on takuu tuotteiden turvallisuudesta ja eläinten hyvinvoinnista. Siihen liittyy paljon muutakin. Tuottajilta se on lupaus, että asiat tehdään niin hyvin kuin osataan, ja vielä vähän paremmin.

Tuottaja Lauri Juolan työpäivä alkaa kello 4.30 sikojen lastaamisella. Sen jälkeen hän kiertelee sikalassa ja käy läpi tulevan viikon asioita. Kun työntekijä tulee töihin, Juola suuntaa kotiin aamupalalle ja työskentelee hetken tietokoneellaan. Yhdeksältä Juola ottaa vastaan kaksi kesätyöntekijää, joiden kanssa hän käy läpi työvaatteet ja päivät työt. Tästä vauhdikkaasta aamusta huolimatta Juolan tilalla ei yleensä juosta kieli vyön alla. Juola haluaa, että kesätyöntekijöille jää kuva, että työn tekeminen voi olla mukavaa ja tärkeää. Hyvä henki ja avoimuus ovat tärkeitä asioita niin työntekijöille kuin tuotannossa.

"Koen tämän tärkeäksi. Ei ole mitään peiteltävää, vaan kaikki tehdään niin hyvin kuin osataan."

Juolan tila oli ensimmäisiä sikatiloja, jotka lähtivät mukaan Atrian Perhetila -konseptiin 10 vuotta sitten.
– Haluan, että ihmiset tietävät, että tuotteen takana on tavallisia ihmisiä ja perheitä. Haluan myös, että ihmisillä säilyisi käsitys maataloudesta. Koen tämän tärkeäksi. Ei ole mitään peiteltävää, vaan kaikki tehdään niin hyvin kuin osataan. Ja kuluttaja voi olla 100 prosenttisen varma, että kun paketissa on tuottajan nimi, liha on kaikkien sääntöjen ja asetusten mukaan tuotettua. Se kestää kaiken, Juola sanoo.

Samoilla linjoilla on jalasjärveläinen broilerituottaja Juha Kiviniemi, joka on myös ollut mukana tilajäljitettävyydessä alusta asti.

"Kuluttajille tätä tehdään – vain ja ainoastaan."

Kymmenen vuotta sitten ruoan alkuperästä puhuttiin paljon. Tilajäljitettävyyden kautta saatiin tuotua esille se, mistä liha on lähtöisin ja millaisia asioita tiloilla tehdään, hän sanoo ja jatkaa: – En voisi edes kuvitella, että tässä ajassa ketjun läpinäkyvyys voisi olla toisenlainen. Kun uskalletaan tuottaa, uskalletaan myös näyttää. Kuluttajille tätä tehdään – vain ja ainoastaan.

”Asiat tehdään vielä vähän paremmin”

Kiviniemen broileritilan käytäntöihin jäljitettävyys ei tuonut merkittäviä muutoksia. Esimerkiksi hygienia-asiat ja eläinten hyvinvointi oli otettu huomioon jo ennen sitä. Ajatustasolla oma nimi pakkauksessa sen sijaan tuntui.
– Sellainen ylimääräinen extrapalikka tuli takaraivoon, että vaikka tehdään asiat hyvin, niin haluaa tehdä vielä vähän paremmin. Sellaista varmistuksen varmistusta, Kiviniemi kuvailee.

Juolan tilalla jäljitettävyyden osoittamisella on jonkin verran vaikutusta tilan töihin. Tilajäljitettävien tuotteiden erät on käsiteltävä Atrialla erikseen. Sen vuoksi tilalta lähteviä eläimiä täytyy olla riittävän iso määrä. Juola arvelee silti, että jäljitettävyys on vaatinut enemmän Atrialta.
– Atria on iso laitos, ja tilajäljitettävyys vaatii Atrialta paljon. Se vaatii logistiikalta, johtamiselta ja tekemiseltä toimia, Juola pohtii.

"Yhdenlainen kutsumus, jonka toteuttaminen ei ole helppoa eikä riskitöntäkään. Yksi rankkasade voi pilata paljon."

Kutsumusammatissa

Juolan tilalla on showroom, joka tuo tilalle monenlaisia ihmisiä. Lauri Juola on huomannut, että ihmisten kanssa keskustellessa arvostus lihantuotantoa ja maanviljelyä kohtaan nousee. Ainakin sillä hetkellä. Juha Kiviniemen kokemus on samanlainen.

– Ihmisten kanssa keskustellessa olen huomannut, että kun selviää, että olen tuottaja, ihmiset pitävät sitä hienona juttuna ja innostuvat kertomaan löytäneensä meidän tilan nimen paketista, Kiviniemi kertoo.

Juolalle ketjun läpinäkyvyyden merkitys on vuosien myötä vain vahvistunut. Oma nimi tuotteessa edustaa myös yhtä maailman tärkeimmistä ammateista. Siitä tuottaja haluaa puhua avoimesti myös muille. – Koen, että tämä on äärimmäisen tärkeä ammatti. Yhdenlainen kutsumus, jonka toteuttaminen ei ole helppoa eikä riskitöntäkään. Yksi rankkasade voi pilata paljon.

"Pitää hallita eläinten terveydenhuolto ja ruokinta, toimia työnantajana ja puhua edustavana lihantuotannosta."

Juola on huomannut, että ihmisiä hämmästyttää, miten paljon kaikenlaisia asioita maanviljelyyn liittyy.
– Pitää hallita eläinten terveydenhuolto ja ruokinta, toimia työnantajana ja puhua edustavana lihantuotannosta.

Juolan loppupäivä kuluu kaivinkoneen puikoissa. Kun hän pääsee kotiin, on suunnitelmissa korjata vielä ruohonleikkuri ja käydä pyöräilemässä, jos aikaa jää.
– Monta muuttujaa voi vielä tulla ennen sitä, hän nauraa.

"Kuluttajien halu tukea oman alueen tuottajia näkyy kaupassa"

S-market Kurikan marketpäällikkö Olli Isoniemelle tilajäljitettävät tuotteet ovat tuttuja jo siitä alkaen, kun ne tulivat kauppoihin. Kaupassa työskennellessään hän on huomannut, että tilajäljitettävyydellä on merkitystä kuluttajille.

– Olin siihen aikaan Prismassa töissä, kun tilajäljitettävät tuotteet tulivat kauppoihin. Ne otettiin hyvin vastaan, ja jo tuolloin näki, että kuluttajat olivat kiinnostuneita, mistä liha on peräisin. Kun jäljitettävyys tuli joulukinkkuihin, huomasin, että oman alueen kinkut menivät nopeasti kaupaksi. Tätä seurasi kyselyjä, eikö olisi tarjolla jonkun tietyn tilan kinkkua, Isoniemi kertoo.
– Uskon, että leikkeleissä moni kiinnittää jäljitettävyyteen huomiota, itse ainakin kiinnitän.
– Osa varmasti tuntee tuottajat henkilökohtaisesti, mutta kyllä siinä on paljon sitäkin, että halutaan tukea oman alueen tuottajia. Ihmiset saattavat tiedustella tietyn tilan possua tai broileria.

Isoniemi pitää jäljitettävyyttä hyvänä asiana.
– Se tuo tuottajille näkyvyyttä, ja ihmiset näkevät, kuinka he toimivat, Isoniemi sanoo.

Kuvat: Sami Peltoniemi, Atrian arkisto, S-ryhmän arkisto

Jaa