Tuottajan nimi on takuu laadusta

05.7.2022
Alkutuotanto Vastuullinen Ruoka

Kun Atria kymmenen vuotta sitten lisäsi kanapakkauksiin tilan nimen, nousi kotimaisen ruoan jäljittävyys uudelle tasolle. Tuottajan nimi paketissa kertoo kuluttajille ruoan alkuperän tilalle saakka, mutta siihen liittyy paljon muutakin. 

Aki Ylisen tila on yksi Atrian Perhetiloista, jonka nimi on ollut kanapakkauksessa jo 10 vuotta. Vuosiin mahtuu monia viestejä, kuvia ja palautteita asiakkailta, ystäviltä ja sukulaisilta ympäri Suomen. 

– Kun ensimmäiset paketit tulivat kauppoihin, sain viestejä esimerkiksi kouluaikaisilta kavereilta, joihin ei ollut tullut pidettyä yhteyttä. Tietysti sukulaiset, ystävät ja meidän showroomissa vierailleet laittavat edelleen viestejä ja kuvia, kun näkevät tuotteita kaupassa, Aki Ylinen kertoo.

Pääsääntöisesti palaute on positiivista. Toki toisenlaisiakin palautteita on tullut. Esimerkiksi viime kesänä Ylinen sai puhelun Itä-Suomesta. 

– Henkilö soitti ja sanoi, että hyviä kanoja oli, mutta voisinko seuraavalla kerralla laittaa vähän vähemmän marinadia pakkaukseen. Yhden tuottajan olen kuullut saaneen kirjeessä luunpalan ja saatteen, että katso seuraavalla kerralla tarkemmin, ettet laita luita pakettiin, Ylinen kertoo.

Tilajäljitettävät_680x420.jpg

Lukuisten kuluttajakohtaamisten kautta Ylisellä on hyvä tuntuma siitä, millaisia oletuksia ihmisillä on broilereiden kasvatuksesta.

– Usein ihmisiä yllättää tuotannon mittakaava; miten paljon lintuja on. Osastossa nimittäin kasvaa kerrallaan 15 000 lintua. Joillekin tulee yllätyksenä myös se, että linnut ovat vapaana lattialla, eivätkä häkeissä. Samoin aika monesti soijan syöttäminen mielletään normaaliksi ja se on yllätys, että linnut ruokitaankin valtaosin kotimaisilla rehuilla. Myös se yllättää, että tilan toimintaa pyöritetään oman perheen voimin, eikä meillä ole ulkopuolisia työntekijöitä, Ylinen luettelee.

– Ihmisiä myös kiinnostaa, miten linnut tulevat halliin ja miten ne sieltä kerätään. Ja tietysti kysytään, niin lapset kuin aikuisetkin, onko jokaisella linnulla oma nimi.

"Se yllättää, että tilan toimintaa pyöritetään oman perheen voimin, eikä meillä ole ulkopuolisia työntekijöitä"

Showroomissa vierailijat saavat tutustuvat kanojen elämään 

Ylisen tilan Kanala showroomissa vierailee ryhmiä päiväkodeista, kouluista, erilaisista järjestöistä sekä tietysti Atrian kotimaisia ja ulkomaisia asiakkaita. Showroomin kokoustila tuo tilalle myös sellaisia vieraita, joita sinne voisi muuten olla vaikea houkutella. Lisäksi tilalla järjestetään avoimien ovien päiviä ja muita tapahtumia.

Ylisestä on mukava tavata erilaisia ihmisiä ja kertoa heille tuotannosta. Hän esittelee jokaiselle vierailijaryhmälle kanan tuotannon untuvikosta siihen asti, kun linnut lähtevät Atrialle. Lisäksi hän kertoo ketjun vahvuuksista eli hyvästä tuotantotavasta, kotimaisen broilerin antibiootti- ja salmonellavapaudesta sekä siitä, miten kanojen hyvinvoinnista huolehditaan. Myös tilajäljitettävyys kulkee mukana esittelyissä.

– Tapaan näyttää kuvan, että kun on tämän näköinen paketti, niin voi olla 100 prosenttisen varma, että kanat ovat meidän tilaltamme, ja että niiden hyvinvoinnista on huolehdittu hyvin koko kasvatusajan, Ylinen sanoo.

Aki Ylisen kokemus on, että valtaosa ihmisistä on tyytyväisiä näkemäänsä ja saavat vierailulta uutta tietoa. 

– Kun ihmisten kosketuspinta ruoantuotantoon heikkenee, on hienoa, että voi kertoa asioista ja ihmiset pääsevät näkemään broilerihalliin. Tietoa kyllä on saatavilla muualtakin, mutta se ei välttämättä kuvaa meidän tuotantoamme. Kansainvälistä tuotantoa ei voi verrata suomalaiseen tuotantoon, Ylinen sanoo. 

Ylinen haluaa kertoa tuotannosta avoimesti. Myös sellaisista asioista, joihin ei aina ole niin helppo suhtautua. 

"On parempi kertoa asiat niin kuin ne ovat, eikä kaunistella ja vähätellä. Ne vievät pohjan koko esittelyltä"

– On parempi kertoa asiat niin kuin ne ovat, eikä kaunistella ja vähätellä. Ne vievät pohjan koko esittelyltä, hän sanoo.

Kipinän tuotannon esittelyyn Ylinen arvelee saaneensa jo nuoruudessa. Ja vuosien myötä avoimen kuluttajatyön merkityksellisyys on vain vahvistunut.

– Muistan, kun omat vanhemmat esittelivät tilaa vierailijoille. Minusta sitä oli hienoa seurata ja katsella ihmisten reaktioita.

 

Tuotteen laadussa konkretisoituu tilojen työ

Oma nimi paketissa osoittaa tuotteen alkuperän tilalle saakka, mutta tuottajan mielessä siihen kiteytyy paljon muutakin.

– Taustalla tässä on se, että me tuottajat luotamme tuotteeseen niin paljon, että uskallamme antaa oman nimen pakettiin. Silloin kun tähän lähdettiin, nähtiin että kotimaisuus alleviivautuu, kun paketissa lukee myös paikkakunta, Ylinen sanoo. 

Ylisestä on hienoa olla osa ketjua, jonka toiminta on niin hyvin suunniteltu ja täsmällinen, että tuotteen voi jäljittää tilalle asti.  

– Liha on varmuudella siltä tilalta, jonka nimi paketissa on. ­Tähän eivät monet pysty. Etenkään tässä mittakaavassa. Suomalaisille kuluttajille tarjotaan ennennäkemätöntä ruoan jäljitettävyyttä.

Vaikka asioissa ei ole aiemminkaan oiottu, kannustaa oma nimi tuotteessa tekemään asiat vielä vähän paremmin. Ylinen toivookin kuluttajien ymmärtävän, että tilan nimi pakkauksessa on tuottajan antama takuu tuotteen laadusta. 

– Siinä konkretisoituvat eläinten hyvinvointi, antibiootti- ja salmonellavapaus. Ihmiset voivat luottaa, että sellainen tuote, jossa on tuottajan nimi, on premium- tuote. Kun sen valitsee, voi myös ajatella, että sitä kautta pitää yhden perheen leivän syrjässä kiinni. 

 

Mahdollisuus kehittää vie eteenpäin

Aki Ylinen on toisen polven broilerituottaja. Hän uskoo, että aikanaan joltain hänen viidestä lapsestaan löytyy halua jatkaa tilanpitoa. Hänen tavoitteenaan on jättää tila seuraavalle sukupolvelle elinkelpoisena ja paremmassa kunnossa kuin millaisessa sen itse aikanaan otti. 

Ylinen nauttii työstään tuottajana. Mahdollisuus kehittää tilan toimintaa on hänelle tärkeä eteenpäin vievä voima.

– Tuotanto on elämäntapa. On hienoa, kun voi tehdä itse päätöksiä ja ratkaisuja, toki tietyissä rajoissa, mutta esimerkiksi tilan kehittämisen ja investointien suhteen. Meillä energiatehokkuuteen on satsattu paljon, mutta on paljon ideoita, miten sitä voisi kehittää vieläkin ekologisemmaksi ja hiilijalanjälkeä pienentää, Ylinen sanoo. 

–  Totta kai sekin motivoi, että se mitä tuotetaan, on kuluttajan arvostamaa ja itsekin tykkään siitä lautasella, Ylinen päättää.

Jaa