Brändi on yrityksen sielu

31.5.2021
Ruoka & tuotteet Kotimaisuus & alkuperä

Usein brändi mielletään varsin suppeaksi asiaksi; se kiteytyy yrityksen logoksi, mainoksiksi ja pakkausten ulkonäöksi. Ajatellaan, että se on asia, jota yrityksen markkinointitiimi omissa neukkareissaan ja mainostoimistokumppaneiden kanssa ylläpitää.

Viime syksynä uudistimme pitkään palvelleen logon ja pakkausten ulkoasun. Vaikka uudistus on ulospäin näkyvä, sen tärkein ydin on syvemmällä. Sen taustalla on tahtotilamme viedä pakkauksia ja logoa lähemmäs sitä tarinaa, jota haluamme Atria-brändin edustavan. Se ponnistaa Atrian pitkästä historiasta ja osaamisesta ruoka-alalla ja lupaa tarjota hyvää, Suomessa vastuullisesti valmistettua ruokaa kuluttajan moniin erilaisiin ruokahetkiin. Visuaalinen muutos on kuitenkin vain ulkokuori, joka vahvistaa sitä mielikuvaa, joka kuluttajille muodostuu monien eri kohtaamisten kautta.

Brändi itsessään on paljon näkyviä merkkejään suurempi asia. Se on yrityksen sielu. ”Brändi on se, mitä sinusta puhutaan, kun et ole huoneessa”, kuvaa Jeff Bezos, Amazonin perustaja, toimitusjohtaja ja hallituksen puheenjohtaja. On vaikea eritellä yhtäkään asiaa, joka ei liittyisi brändiin. Tämän on erityisen totta yrityksessä, jonka nimi on sama kuin sen isoin brändi, kuten meillä Atrialla.

Brändin ytimen muodostavat yrityksen visio ja arvot ja se rakentuu kaikissa niissä kohtaamisissa, joita meillä atrialaisilla on – niin talon sisällä kuin talon ulkopuolellakin. Siihen vaikuttavat monet eri asiat; se miten toimimme ja mihin osallistumme tai emme osallistu, millä äänensävyllä puhumme ja mihin jätämme vastaamatta, miltä tuotteemme näyttävät ja maistuvat, onnistuuko ruoka ja tuleeko lopulta parempi mieli.

Brändin lupaus lunastetaan aina kokemuksen kautta. Digitalisaation kasvun myötä tämän päivän kuluttajalla on valta hallita ostamistaan aiempaa paljon laajemmin. Toisaalta myös automaatio ja algoritmit määrittävät sen tarjooman, jonka kuluttaja esimerkiksi verkkokaupan hyllyssä näkee. Jotta pystymme luomaan kasvua myös tulevaisuuden ostotilanteissa, on tärkeää pitää huolta siitä, että tarinoissa annetut lupaukset ja odotukset lunastetaan tai ylitetään niissä kohtaamisissa, joita kuluttajalla brändimme kanssa on.

Jotta pystymme luomaan kasvua myös tulevaisuuden ostotilanteissa, on tärkeää pitää huolta siitä, että tarinoissa annetut lupaukset ja odotukset lunastetaan tai ylitetään niissä kohtaamisissa, joita kuluttajalla brändimme kanssa on.

Yrityksen brändin määritys voidaan kiteyttää markkinointiosastolla, mutta sen sielu luodaan ylimmän johdon toimesta strategialinjauksissa ja jalkautetaan siinä, miten me toisillemme ja yrityksestä ulospäin toimimme ja viestimme. Ei ole yhtään liioiteltua sanoa, että kaikki atrialaiset ovat brändilähettiläitä. Jokainen meistä rakentaa brändin tarinaa oman työnsä kautta.

Jaa

Kirjoittajan kuva
Kirjoittanut

Nanna Järvinen

Nanna Järvinen työskentelee Atrian brändijohtajana. Atria-brändi on todellinen kruununjalokivi, jonka luotsaaminen kohti tulevaisuuden haasteita tuottaa Nannalle paljon iloa. Hän arvostaa atrialaista tekemisen tasoa ja eteenpäin suuntautunutta näkemyksellisyyttä. Omaa osaamistaan Nanna haluaa kehittää suomalaisen ruokaketjun kokonaisuuden ymmärtämisessä, jotta pienetkin yksityiskohdat muun muassa maun kannalta avautuvat.
Nanna hymyilee paljon ja monista eri syistä; ruoka yhtenä oleellisena. Nanna nauttii nopeasti valmistuvista arjen helpoista resepteistä ja siitä, että saa lapset yhtä aikaa saman pöydän ääreen. Muita hymyn huulille tuovia aiheita ovat yhdessä onnistuminen, kunnon hikiurheilu ja sarkastinen huumori. Nanna rentoutuu useimmiten urheilemalla: rakkaita lajeja ovat laskettelu, muodostelmaluistelu, jooga ja salitreeni. Vastapainona kesäaikaan toimii laineiden liplatus mökkirannalla, takkatuli ja hyvä kirja.

Lue kirjoittajan muita blogeja